Οι μέρες και οι νύχτες της Αντελ στην Αθήνα

Εν μέσω μίας χαοτικής καμπάνιας, λίγο πριν από την έξοδο στη Γαλλία της βραβευμένης με Χρυσό Φοίνικα ταινίας του Αμπντελατίφ Κεσίς «Η ζωή της Αντέλ (Κεφάλαια 1&2)», η Αντέλ Εξαρχόπουλος, που στέφθηκε ηθοποιός-αποκάλυψη της χρονιάς στις Κάνες, βρίσκεται σήμερα στην Αθήνα.

Για δύο μέρες το 19χρονο αστέρι του γαλλικού κινηματογράφου με τις ελληνικές ρίζες (ο Ελληνας παππούς της είναι πια εξίσου διάσημος όσο και η ίδια) θα μονοπωλήσει τα φώτα της δημοσιότητας, με σημείο εκκίνησης τις σημερινές πρωινές της φωτογραφήσεις και την προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου που θα δώσει το μεσημέρι.

Προσκεκλημένη του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και της εταιρείας διανομής Strada Films, για να παρευρεθεί στην τελετή λήξης του φεστιβάλ που ολοκληρώνεται με την προβολή της «Ζωής της Αντέλ...», η νεαρή Εξαρχόπουλος θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο σε ιδιωτικά γεύματα - ανάμεσά τους και ένα μεσημεριανό τετ α τετ στον «Διόνυσο» την Κυριακή με τον υπουργό Πολιτισμού Π. Παναγιωτόπουλο, μετά τη βόλτα της στο Μουσείο της Ακρόπολης. Στο πλευρό της, για συμπαράσταση, έχει τη μητέρα της και όχι τον συμπρωταγωνιστή της Ζερεμί Λαέρτ, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, ενώ η πρώτη της επίσκεψη στην Ελλάδα θα ολοκληρωθεί με τη δεξίωση που οργανώνεται στο Pasaji για τη λήξη της διοργάνωσης.

Από τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα της φετινής σεζόν, η Αντέλ βρέθηκε από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι της στις Κάνες τον Μάιο στο μάτι του κυκλώνα. Η ερμηνεία της δίπλα στη συμπρωταγωνίστριά της Λεά Σεϊντού καθήλωσε μέχρι και τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής Στίβεν Σπίλμπεργκ, που χάρισε στο φιλμ του Αμπντελατίφ Κεσίς τον Χρυσό Φοίνικα σχολιάζοντας πως πρόκειται για «μια ανεπανάληπτη ιστορία αγάπης».

Ομως, την καλλιτεχνική αποθέωση, τα δάκρυα συγκίνησης και τους σφιχτούς εναγκαλισμούς του σκηνοθέτη και των χαρισματικών πρωταγωνιστριών του για τα φλας της Κρουαζέτ διαδέχτηκαν πρόσφατα πικρές δηλώσεις εκατέρωθεν. Και τι δεν ειπώθηκε για τις ερωτικές ομοφυλοφιλικές σκηνές της ταινίας - όλα τα μάθαμε με το νι και με το σίγμα, προτού η ταινία δοκιμαστεί στην παγκόσμια διανομή.

Ιδιοφυής & βασανισμένος

«Σε κάθε γύρισμα υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείς να προβλέψεις, αλλά η κάθε ιδιοφυΐα έχει τα δικά της προβλήματα. Ο Κεσίς είναι ιδιοφυής αλλά είναι βασανισμένος. Θέλαμε να δώσουμε ό,τι είχαμε αλλά μερικές φορές υπήρχε μια χειραγώγηση από την πλευρά του που ήταν δύσκολη να ανεχτείς. Αλλά ήταν μια χρήσιμη εμπειρία για μένα ως ηθοποιό. Εμαθα πολλά», σχολίασε η Αντέλ σε κοινή της συνέντευξη με τη Σεϊντού, για να παραδεχτεί αμέσως πως δεν θα δούλευε ξανά με τον Γαλλο-Τυνήσιο δημιουργό.

«Δεν νιώθετε ότι το αποτέλεσμα τον δικαιώνει; Είναι ένα υπέροχο φιλμ» είναι η δημοσιογραφική ερώτηση. «Ναι, γιατί δεν μπορείς να δεις ότι υποφέραμε στα αλήθεια. Η σκηνή του καβγά μας ήταν μια ακόμη φρικτή σκηνή. Με χτυπούσε τόσες πολλές φορές και ο Κεσίς ούρλιαζε ?Χτύπα τη! Χτύπα τη ξανά!?», απαντά αποστομωτικά η Αντέλ, που δεν δίστασε να αποκαλύψει και λεπτομέρειες για τον τρόπο που γυρίστηκαν οι περιβόητες ερωτικές σκηνές και να παραδεχτεί: «Στις Κάνες οι οικογένειές μας ήταν στην αίθουσα, οπότε στις ερωτικές σκηνές έκλεινα απλώς τα μάτια μου. Ο Κεσίς μού είπε να φαντάζομαι ότι δεν ήμουν εγώ, αλλά είμαι εγώ. Ετσι, έκλεινα τα μάτια μου και φανταζόμουν ότι ήμουν σε ένα νησί πολύ μακριά, αλλά δεν μπορούσα να μην ακούω τους ήχους, οπότε δεν τα κατάφερα να ξεφύγω. Η σκηνή είναι ίσως λίγο μεγαλύτερη απ' ό,τι χρειάζεται».

Ανοίγει δρόμους
Οπως και να 'χει, το φιλμ, πέρα από τον ντόρο που έχει δημιουργηθεί και τις διαστάσεις που έχουν πάρει οι δηλώσεις των συντελεστών του, έχει πάρει τον δρόμο του για τις αίθουσες. Η Αντέλ, νέα, αισθησιακή και πολλά υποσχόμενη ως ταλέντο, «ψημένη» στον χώρο από παιδί χάρη στην έμφυτη ροπή της προς την ηθοποιία, θα κάνει και άλλες ταινίες, θα βρεθεί να διεκδικεί το δικό της βάθρο στην ευρωπαϊκή κινηματογραφία.

Ο δρόμος είναι δύσκολος, δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Περιμένουμε, λοιπόν, τη δική της εκδοχή των πραγμάτων, τώρα που το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Σεπτέμβρη τής δίνει το βάπτισμα του πυρός στη χώρα καταγωγής της.

Θύελλα μετά το βραβείο στις Κάνες
Η θύελλα που έχει ξεσπάσει δημοσίως για το φιλμ που πήρε την ύψιστη διάκριση του φετινού Φεστιβάλ των Κανών δεν φαίνεται να κοπάζει.

Των πικρών δηλώσεων των πρωταγωνιστριών είχαν προηγηθεί τα σχόλια της Ζιλί Μαρό, της δημιουργού του κόμικ «Le bleu est une couleur chaude» («Το μπλε είναι ζεστό χρώμα») στο οποίο βασίστηκε η κινηματογραφική «Ζωή της Αντέλ (Κεφάλαια 1&2)», που δήλωσε πως για εκείνη οι ερωτικές σκηνές ήταν «μια επίδειξη βάρβαρη, χειρουργική και ψυχρή, αυτού που ονομάζουν λεσβιακό σεξ, που τείνει προς το πορνό και που μ' έκανε να αισθανθώ πολύ άβολα».

Απογοητευμένος από τις διαστάσεις που έχει πάρει το θέμα καθώς οι εμπλεκόμενες στην όλη ιστορία γυναικείες φωνές, παίρνουν τις αποστάσεις τους από την αισθητική και τον ερωτισμό που ο ίδιος ήθελε προφανώς να αναδείξει, ο Αμπεντελατίφ Κεσίς έκανε κι αυτός τη δήλωσή του μόλις πριν από λίγες ημέρες: «Θα ήθελα, αν ήταν στο χέρι μου, η "Ζωή της Αντέλ" να μη βγει καν στις αίθουσες.

Ο Χρυσός Φοίνικας ήταν μία πολύ σύντομη στιγμή ευτυχίας. Αμέσως μετά άρχισε ο εξευτελισμός.Νιώθω ταπεινωμένος, προσβεβλημένος, απόβλητος. Για μένα η Αντέλ είναι μια μεγάλη κατάρα...», είπε ενώ πρόσθεσε: «Οι θεατές δεν θα μπορούν πλέον να δουν αυτές τις σκηνές με καθαρή καρδιά και παρατηρητικό βλέμμα» είπε ο σκηνοθέτης. «Εκ των προτέρων θα αναρωτηθούν: "Παρενόχλησε ο σκηνοθέτης τα κορίτσια; Δεν τους άρεσε η εμπειρία και δεν τολμούν να το πουν;"».

Ετσι, η θλίψη διαδέχτηκε τη χαρά της επιτυχίας και η ταινία που συζητήθηκε και επαινέθηκε όσο καμία άλλη στο πιο επιφανές κινηματογραφικό φεστιβάλ παγκοσμίως κουβαλάει πλέον ένα γκρίζο σύννεφο. Ωστόσο, όλη αυτή η δημοσιότητα μπορεί να βοηθήσει παραπάνω απ' ό,τι φαντάζεται κανείς την εμπορική της πορεία. Στην πέμπτη κατά σειρά μεγάλου μήκους ταινία της φιλμογραφίας του, ο Αμπντελατίφ Κεσίς («Κουσκούς με φρέσκο ψάρι»), επανέρχεται μετά την εξωτική «Μαύρη Αφροδίτη» με ένα δράμα για τη ζωή και τους καθημερινούς «θανάτους» της νεαρής Αντέλ. Στη (συνηθισμένη για τα δεδομένα του Κεσίς) διάρκεια των τριών ωρών της ταινίας, η 15χρονη Αντέλ επιβιώνει στο λύκειο, ανακαλύπτει ότι της αρέσουν οι γυναίκες, ερωτεύεται μία, κάνει σχέση μαζί της, αποφοιτά, πιάνει δουλειά, ενηλικιώνεται. Σε αυτή την ισχνή πλοκή, ο Κεσίς χτίζει το πορτρέτο μιας ηρωίδας που θα μπορούσε να ζει στη διπλανή πόρτα.

Αυτό που τη διαχωρίζει από τις περισσότερες συνομήλικές της είναι η αποδοχή του έρωτά της για το συναρπαστικό κορίτσι που ακούει στο όνομα Εμα (η Λεά Σεντού, επίσης εξαιρετική στην ερμηνεία της όπως και η πρωταγωνίστρια Αντέλ Εξαρχόπουλος).

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΔΑΝΑΟΣ 1
6.00 μ.μ. «Oh boy» (Γερμανία) 8.00 μ.μ. Απονομή βραβείων πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών ελληνικών ταινιών «Ο εχθρός μου» (Ελλάδα)
11.00 μ.μ. «Χωράφι στην Αγγλία»

ΔΑΝΑΟΣ 2
6.30 μ.μ. «Mistaken for strangers»
8.15 μ.μ. «Coldwater» (ΗΠΑ)
10.30 μ.μ. «Sound city» (ΗΠΑ)

IDEAL
6.15 μ.μ. «Μαύρο κήτος» (ΗΠΑ) 8.00 μ.μ. «Don Jon» (ΗΠΑ)
10.15 μ.μ. «Αποξένωση» (Βουλγαρία)

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
6.00 μ.μ. «Χίτλερ: Μια ταινία από τη Γερμανία- Μέρος Α'» (1977, Δυτ. Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο)

ODEON ΟΠΕΡΑ
15.00 μ.μ. Δωρεάν προβολή του Athens Open Air Film Festival Καλοκαίρι στην Αθήνα: Φόβος και ελπίδα (60΄) Carte blanche στον Γιάννη Μπακογιαννόπουλο
7.30 μ.μ. «Επιφοίτηση» (Πολωνία) «Νύχτα και καταχνιά» (1955, Γαλλία)
10.00 μ.μ. «Ain't them bodies saints» (ΗΠΑ)
12.15 π.μ. «Φθηνές ανατριχίλες»

ODEON ΟΠΕΡΑ 2
6.00 μ.μ. «Ολγα Ρόμπαρντς» (Ελλάδα) Αφιέρωμα στον Αλεξ φαν Βάρμερνταμ
8.00 μ.μ. «Γκριμ» (2003, Ολλανδία)

ΚΥΡΙΑΚΗ

ΔΑΝΑΟΣ 1
6.00 μ.μ. «Ο μεγάλος αποχαιρετισμός» (1973, ΗΠΑ)
8.30 μ.μ. «Συμβόλαια θανάτου»
11.00 μ.μ. Προβολή βραβευμένης ταινίας

ΔΑΝΑΟΣ 2
Αφιέρωμα στον Ζορζ Φρανζί
6.00 μ.μ. «Τομά, ο απατεώνας» 8.00 μ.μ. «Αγάπη αιώνια» (Ιρλανδία/Λουξεμβούργο/Ιαπωνία)

IDEAL
6.30 μ.μ. «Γκορ Βιντάλ: Ηνωμένες Πολιτείες της Αμνησίας» (ΗΠΑ)
8.30 μ.μ. «Γλυκιά μου πατρίδα» (Κουρδιστάν/Γαλλία/Γερμανία) Αφιέρωμα στον Αρι Φόλμαν
10.45 μ.μ. «Η Αγία Κλάρα» (Ισραήλ)

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
6.00 μ.μ. «Χίτλερ: Μια ταινία από τη Γερμανία- Μέρος β'» (1977, Δυτ. Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο)

ODEON ΟΠΕΡΑ 1
6.00 μ.μ. «Θα μ' αγαπάς ακόμη αύριο;» (Ταϊβάν)
8.15 μ.μ. «Παρακαλώ, γυρίστε την ταινία στην αρχή» (ΗΠΑ/Καναδάς/ Ιαπωνία)
10.15 μ.μ. «Spring breakers» (ΗΠΑ)

ODEON ΟΠΕΡΑ 2
Αφιέρωμα στον Αλεξ φαν Βάρμερνταμ 5.00 μ.μ. «Το φόρεμα» (1996, Ολλανδία)

Advertisement

Ο ΚΑΙΡΟΣ

© 2025 dailyfun.gr all rights reserved.