Tο τρομερό παιδί του γαλλικού κινηματογράφου ο Λεός Καράξ, αλλιώς «enfant terrible» των Γάλλων, υποψήφιος για τον Χρυσό Φοίνικα των Κανών πριν από δύο χρόνια με το αινιγματικό πολυεπίπεδο δράμα «Holy motors», έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα για να παρευρεθεί στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος
αυτές τις μέρες, μέσα σε ένα πολυσυλλεκτικό από πλευράς ταινιών δεκαπενθήμερο που διαρκεί ως τις 26 Νοεμβρίου, καθώς και για να δώσει ένα ανοιχτό για το κοινό μάστερκλας την ερχόμενη Τετάρτη 19/11 (στις 4.00 μ.μ.) στον χώρο της Ταινιοθήκης.
Ο Καράξ, 51 ετών σήμερα, είναι ο σκηνοθέτης που στις δεκαετίες του '80 και του '90 αιχμαλώτισε την ξοδεμένη από τους νέους νιότη ενώ έφτασε μέχρι και την επιστημονική φαντασία με τους όρους της αβάν γκαρντ τέχνης.
Είναι ένας φιλόσοφος, μετρ των αλληγορικών εικόνων με πιστό φαν κλαμπ ανά τον κόσμο, πάντοτε υπερβατικός στην αισθητική του, λάτρης των γυναικών στις οποίες δίνει πάντα ιδιαίτερη έμφαση στις ταινίες του (έχει σκηνοθετήσει όλες του τις ερωμένες, όπως τη Ζιλιέτ Μπινός στα φιλμ «Η δική μας νύχτα» και «Οι εραστές της γέφυρας», τη Μιρέιγ Περιέρ στο «Boy meets girl» και την Γεκατερίνα Γκολίμπεβα στο «Pola X»), καλλιτέχνης εξαιρετικά συγκρατημένος στις δημόσιες εμφανίσεις του, ένας εραστής των γρίφων: «Το σινεμά είναι μια χώρα. Υπάρχει έξω από τις ταινίες. Είναι το μέρος που ζω. Είναι ένας τρόπος να βλέπεις τα πράγματα, να βιώνεις τη ζωή. Αλλά το να κάνεις ταινίες, αυτό θα έπρεπε να είναι ένα επάγγελμα», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Το αφιέρωμα στο έργο του Λεός Καράξ με τίτλο «Αγόρι συναντά κορίτσι: Το σινεμά του Λεός Καράξ» σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο, φέρνει στο επίκεντρο επτά κινηματογραφικές του στιγμές: «Boy meets girl» (1984), «Η δική μας νύχτα» (1986), «Οι εραστές της γέφυρας» (1991), «Sans titre» (η μικρού μήκους ταινία «Χωρίς τίτλο»), «Pola X» (1999), «Tokyo» (σπονδυλωτή ταινία των Joon-ho-Bong, επεισόδιο «Shaking Tokyo»), «Leos Carax» (επεισόδιο Merde), «Michel Gondry» (επεισόδιο Interior Design) και «Holy Motors» (2012).
Η διοργάνωση του πολλά υποσχόμενου 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου φιλοδοξεί να συνεχίσει το προηγούμενο των τελευταίων επιτυχημένων αφιερωμάτων που γέμισαν ασφυκτικά τις αίθουσες της Ταινιοθήκης, όπως έγινε με τη ρετροσπεκτίβα στον Ηλία Καζάν που πήρε παράταση λόγω μεγάλης προσέλευσης του κοινού κόβοντας πάνω από 3.100 εισιτήρια, καθώς και με τις προβολές για τα 100 χρόνια του τουρκικού σινεμά που είδαν σχεδόν 2.000 θεατές.
Κεντρική θέση στο φεστιβάλ έχει το διεθνές διαγωνιστικό του με καινούργιες βραβευμένες ταινίες που πραγματοποιούν την ελληνική τους πρεμιέρα όπως το «Mambo Cool» του Κρις Τζουντ και το «Iron ministry» του Τζ. Π. Σνιαντέκι και ειδικές προβολές σαν αυτή του βραβευμένου με τη Χρυσή Λεοπάρδαλη στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο «From what is before» του Φιλιππινέζου Λαβ Ντίαζ.
Το πρόγραμμα «ζουμάρει», ανάμεσα σε άλλα, σε Ελληνες δημιουργούς, δίνοντας έμφαση στο έργο του Γιάννη Οικονομίδη, του οποίου η φιλμογραφία παρουσιάζεται ολόκληρη μαζί με την έκθεση φωτογραφίας «Ταινίας περιήγησις-Το μικρό ψάρι του Γιάννη Οικονομίδη» με την υπογραφή της φωτογράφου Αννας Μαρίας Χατζηστεφάνου, ενώ παρουσιάζει τα «Μπλουζ της Μεταπολίτευσης» με επτά ελληνικές ταινίες, το Πανόραμα Αμερικανικών Πειραματικών Αφηγήσεων της Νέας Χιλιετίας και τον πειραματικό κινηματογράφο της Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Αμπιγκέιλ Τσάιλντ η οποία θα δώσει και μάστερκλας.
Τις προβολές πλαισιώνουν παράλληλες εκδηλώσεις όπως το καθημερινό πρωινό Βιωματικό Κινηματογραφικό Εργαστήριο «Συναντώντας τον μάγο της Αθήνας!» που είναι αφιερωμένο στα παιδιά.